Met de BodyLove-actie, een gedurfde campagne in verschillende internationale steden, was moderetailer HAPPYsize in 2016 een van de eerste bedrijven die diversiteit omarmde. Onze community zelfvertrouwen geven, elkaar met respect en waardering behandelen: met de BodyLove-campagnewe wilden en willen we deze waarden onderstrepen. Niet alleen in Duitsland, maar wereldwijd.
Dat is de boodschap die wij bij HAPPYsize onze klanten elke dag willen toeschreeuwen. Met de internationale fotocampagne BodyLove, bedacht door fotograaf en kunstenaar Silvana Denker, hebben we niet alleen de huidige tijdsgeest vastgelegd, maar ook een grote beweging in gang gezet. Want diversiteit is voor onze vrouwen en mannen niet zomaar een woord:
Het begon allemaal met een Facebook-oproep van Silvana, waarin ze mensen met verschillende lichaamsvormen motiveerde om hun lichaam alleen in zwart ondergoed te showen. Het aantal reacties was enorm: vrouwen met curves en stevige mannen van alle leeftijden deden mee. De eerste fotoshoot vond plaats in het voetgangersgebied van Siegen, gevolgd door steden als Wenen, New York, LA, Barcelona, Parijs, Londen en München. Het bijzondere van de shoot? Acht geselecteerde curvy mensen kregen elk een van de letters van BodyLove op hun buik geschilderd. Ze waren moedig, zelfverzekerd en ze deden het met veel plezier.
"BodyLove was een reis die ik nooit zal vergeten," zegt Silvana Denker. "14 maanden vol emotionele momenten die ik heb mogen delen met ongelooflijke mensen." Mensen met vergelijkbare verhalen kwamen bij elkaar en gaven elkaar kracht.
Maar BodyLove was nog veel meer: de actie was een aanzet voor andere plus size kledingmerken om zelf brutaler te worden en zich in hun campagnes bij deze steeds groter wordende beweging aan te sluiten.
Ricardo Simonetti, Duitslands meest succesvolle blogger, vat het kort samen: "We moeten echt eens andere voorbeelden van schoonheid zien. Ik denk dat we in het tijdperk van Instagram en co. vaak dingen doen waarvan we weten dat ze geliked zullen worden. We proberen het iedereen naar de zin te maken. Maar dat is niet mogelijk. Er zal altijd wel iemand zijn die het niet leuk vindt wat je doet.” Student modedesign en blogger Mareike Flügge is het daar ook mee eens, en ze heeft een duidelijke boodschap voor de HAPPYsize community: “Je moet van het totaalpakket van jezelf houden!” That's it.
Het lied met de body-positive boodschap vertelt over eigenliefde en een positieve levenshouding. Het gaat over zelfvertrouwen, geliefd en gewild zijn, en vooral niet afhankelijk zijn van de mening van anderen. "every shape is beautiful, with a heart of gold."
"Ik ben mooi. En dat meen ik oprecht", zegt BodyLove-activiste en powervrouw Tatiana Lewis uit New York, die in 2016 deel uitmaakte van het Silvana Denker-team op Times Square.
BodyLove heeft de wereld ondertussen al lang veroverd. Samen met sterke vrouwen en mannen willen we schoonheid blijven herdefiniëren. Wat betekent dat concreet? We blijven fotograferen met Silvana Denker en hebben het dansproject 'Self-Acceptance Dance' ontwikkeld met Sandra Wurster, waarmee je kunt leren jezelf te accepteren en van jezelf te houden. Daarnaast organiseren we samen met Tanja Marfo ons event be curvilicious, waar je van Tanja leert hoe je liefdevol met jezelf kunt omgaan.
En we zijn nog lang niet klaar...want schoonheid? Is overal!
Het HAPPYsize team
Meld u nu aan voor onze gratis nieuwsbrief!
Meld u nu aan voor onze gratis nieuwsbrief!